پرش به محتوا

شیتزو تریر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیتزو تریر

شیتزو تریر یک نژاد ناخالص است (تریر لقبی برای گونه‌ای از سگ‌هاست به طور مثال رتوایلر نیز گونه‌ای از تریرهاست و نام اصلی آن رتوایلر تریر است). برخلاف تصور بسیاری که تریر را نژاد می‌دانند کلمه تریر پسوندی برای نژاد است.

شکل ظاهری

[ویرایش]

این سگ دارای جثه‌ای کوچک با جمجمه‌ای گرد و پوزه‌ای کوچک چشمانی سیاه و درخشان و پاهایی ظریف ولی قدرتمند است، رنگ این نژاد غالباً سفید سیاه یا حتی هر دوی اینها یک دست یا کرم که در اصطلاح عاجی گفته می شود. خیلی زود در دل انسان ها زود جا باز می‌کنند. بسیار زیبا و بامزه و گوگولی اند.

در صورتی که با این سگ دعوا کنید، قهر می‌کند و برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت حتی به شما نگاه هم نمی‌کند، ولی این عکس‌العمل نشان از عدم دوست داشتن نیست و صاحبش را همچنان دوست دارد.

نسبت به غریبه‌ها بی‌تفاوت است ولی آن‌ها را زیر نظر دارد. فقط کافی است یک نفر را چند بار ببیند تا بخواهد با او بازی کند.

این سگ بسیار باهوش است و می‌تواند ظرف دو هفته تمام آموزش‌های اولیه مثل دستشویی‌کردن، خوابیدن، نشستن، ایستادن و آمدن به طرف صاحب صدا را بطور کامل فرا بگیرد. برای مثال تدی در ۵۰ روزگی آموزش دستشویی را یاد گرفت و در عرض ۱ ساعت آموزش دست بده و بشین و پاشو و بچرخ را یاد گرفت.

این سگ بسیار مناسب کسانی است که در آپارتمان زندگی می‌کنند فقط باید کمی در روز برای تخلیه انرژی‌اش زمان بگذارید. ورزش، بازی و پیاده روی های کوتاه مدت روی او اثر مثبت می‌گذارد. اما حتی اگر با او کاری نداشته باشید همچنان به خوابیدن ادامه می‌دهد.

نگهداری این سگ مانند سایر سگ‌های نژاد آپارتمانی و پاکوتاه است. و نباید به آنها شیرینی‌جات خوراند. در زمان تولگی غذاهای پخته شده برای این سگ‌ها مناسبتر است. هرگز نباید سر آنها داد زد حتی به قصد بازی چراکه فکر میکنند آنها را دعوا می‌کنید و در درازمدت باعث سرخوردگی و افسردگی این نژاد شاد و بازیگوش خواهد شد.

منابع

[ویرایش]

کتاب نگهداری و تربیت سگ